donderdag 15 november 2007

Alleen?

Op internet zag ik een site staan dat over pesten ging, hier stonden allerlei dingen op. Daardoor heb ik een kleine samenvatting ervan gemaakt en dit geplaatst onder het kopje “Pesten?”, bij het label bibliotheek . Waarna ik het gelezen had ben ik gaan nadenken.

Dit was over wat je nu doet als een kind nergens bij betrokken word en nooit van andere kinderen mee mag spelen? Het is wel zo dat kinderen als ze jong zijn meer “naast elkaar” spelen dan samen. Ik zou denk ik wel ingrijpen als je met het kind hierover praat en het kind dit beschouwd als vervelend of dat het kind dit niet leuk vind.

Denk dat ik als begeleidster zou zeggen
dat het kind best mag vragen of die met hun mee mag spelen, als het kind dit niet kan doordat het kind bijvoorbeeld verlegen is zou ik dit in eerste instantie overnemen van het kind. Als de andere kinderen dan nee zouden zeggen. Zou ik er een keer over praten met alle kinderen, hoe hun erover zouden denken als iemand (dat kind zelf) niet mee zou mogen spelen terwijl het kind dat wel graag zou willen.
Hoe zouden jullie hierop reageren en dit aanpakken?

Geen opmerkingen: