zaterdag 1 november 2008

Zo denk ik er nu over, Tanden Poetsen

In eerste instantie ben ik gaan brainstormen over dit onderwerp.
Dit heb ik ook gedaan, zie kopje: “Brainstormen”.
Verder ben ik erover na gaan denken hoe ik er op dit moment over denk.



Dit is:

Dat het voor het kind beter is om ‘vroeg’ te beginnen met tanden poetsen. Als een kind dit echt niet wil, dan kan er nog een aantal weken / maand mee gewacht worden. En kan de ouder / verzorger het opnieuw proberen om eerst het tanden poetsen voor te doen en daarna ‘samen te doen’. Daarvoor is het misschien wel verstandig om boekjes voor te lezen wat te maken heeft met ‘tanden poetsen’. Voor een kind kan dit een extra stimulans zijn. Ik vind dat er meer voordelen zijn dan echt moeilijke nadelen. Als een kind een keer per dag de tanden wil poetsen (en geen 2 keer) dan zou ik dit eerst een tijdje toelaten en daarna ‘weer’ proberen om toch 2 keer te poetsen. Wel is het verstandig om als ouder / verzorger het goede voorbeeld te geven en zelf ook 2 keer per dag poetsen. Een leuke gekleurde tandenborstel met een mooi motief of een leuk poppetje erop doet voor en kind al heel wat! Zelf zou ik wel ‘Fluoride – peutertandenpasta” gebruiken bij kinderen tot en met 5 jaar, zodat een kind niet zoveel fluoride binnen krijgt als met gewone tandpasta. Als ouder / verzorger zou ik dit alemaal wel doen / denken.

Geen opmerkingen: