woensdag 29 oktober 2008

Spelletjes

Ik ben gaan brainstormen over “spelletjes”.

Doordat ik al een aantal spelletjes die gedaan kunnen worden,

onder het kopje spelletjes heb gezet.

Hier zijn veel verschillende spelletjes, zoals tikspelletjes,

beweegspelletjes, balspelletjes, ballonspelletjes en vermaakspelletjes.

Eigenlijk staat er van alles wat op,

wat met 1 of meerdere kinderen gedaan kan worden!

Ben gaan denken wat de voor en nadelen hiervan kunnen zijn,

deze heb ik hieronder neergezet.

Voordelen:
o De sociaal-emotionele ontwikkeling kan hierdoor worden gestimuleerd, d.m.v. groepsspelletjes.
o De grove motoriek (rennen, klimmen etc) kan zo verbeteren.
o De fijne motoriek kan zo ook verbeterd worden bijv. bij het vermaakspelletje "In het bos", dan moet het kind (of de kinderen) bladeren, takjes, eikels etc. oppakken en meenemen.
o Kind leert omgaan met regels, bijbehorend bij het spelletje wat het kind speelt.
o Voorkomt verveling.
o Kan een uitlaatklep zijn voor frustraties.
o Kind zijn zelfvertrouwen kan d.m.v. spel vergroot wordne.
o Door kinderen te laten deelnemen aan spelletjes, kunnen ze begrip voor elkaar tonen en ontstaat er zeg maar 'teamwork'.



Nadelen:
o
Als een kind bij een groepsspelletje niet tegen het verlies kan, dan zou het kind agressief of boos kunnen worden op andere(n) of op zichzelf.
o Niet elk kind heeft altijd de behoefte om spelletjes te doen, alleen of met anderen.
o Kinderen willen gewoon iets doen, wat ze op dat moment zelf willen.
o Sommige kinderen kunnen spelletjes nogal lastig of moeilijk vinden.
o Kinderen bedenken “eigen” regels bij het spel, spelen hoe het kind denkt dat het moet.



Mijn mening:
Ik vind spelletjes wel belangrijk voor de ontwikkeling van het kind zelf. Zo word het ontwikkelproces verbeterd zoals de sociaal-emotionele ontwikkeling, lichamelijke en motorische ontwikkeling word gestimuleerd, de zintuiglijke ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling. Ik vind spelletjes wel belangrijk: bij spelletjes komt natuurlijk mondelinge communicatie te pas, de zintuigen worden bij spelletjes gebruikt, er komt lichaamsbeweging bij te pas maar ook kan zo de creativiteit worden ontwikkeld van de personen. Groepsspelletjes vind ik ook belangrijk, dan word er nog beter gecommuniceerd, de fijne motoriek word verbeterd en de grove motoriek bijv. door tikspelletjes en er ontstaat meer “teamwork” (hoe ouder het kind word). Daarom vind ik dit op dit moment wel belangrijk! Hoe denken jullie hierover.

Geen opmerkingen: