woensdag 29 oktober 2008

Speelgoed

Ik ben gaan nadenken over 2 berichten die ik in de bibliotheek heb staan, dit zijn:
- Speelgoed voor baby’s en peuters? en
- Spelen en speelgoed, 1 t/m 4 jaar.


Zo denk ik er nú over!
Ik vind het heel belangrijk dat een kind veilig speelgoed heeft, o.a. aangepast aan zijn leeftijd. Zoals een baby geef je géén klein speelgoed, dan is het stikgevaar veel te groot bij baby’s, ze stoppen namelijk veel in hun mond. Denk dat het ook heel belangrijk is dat een kind speelgoed krijgt wat qua kleur leuk is en ook echt aanspreekt, daarnaast moet het voor het kind gemakkelijk in de hand te houden zijn. Als het speelgoed te zwaar voor het kind is, dan heb je niks aan het speelgoed dit kan het kind dan pas gebruiken als het ouder is en bijv. heel wat sterker. Ook moet speelgoed niet giftig of breekbaar zijn, dit is voor kleine kinderen niet geschikt en veel te gevaarlijk. N.a.v. wat ik allemaal op internet hierover gevonden heb, ga ik later wel véél beter opletten wat ik voor mijn eigen kind koop! Nu ik mij hier echt in verdiept heb, weet ik dit 100 % zeker. Speelgoed gebruikt namelijk elk kind en een ongeluk zit in een klein hoekje, je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Dit is niet alleen bij de mensen zelf thuis maar zeker ook op bij de kinderopvang. Ik denk dat ik nú doordat ik het allemaal opgezocht heb wat beter op de veiligheid van speelgoed ga letten. Ben wel benieuwd hoe dit bij jullie is!

Geen opmerkingen: