woensdag 12 december 2007

Kinderopvang wél of juist niet?

Ik ben aan het nadenken gegaan over “of ik mijn eigen kind, als ik deze zou hebben / krijgen” naar een kinderopvang zou laten gaan. Hierbij heb ik nagedacht over de voordelen en de nadelen. Hieronder beschreven.
Voordelen:
o Beide verzorgers kunnen (parttime of) full time blijven werken.
o Verzorgers hebben tijd om dingen voor zichzelf te doen, waar ze anders geen tijd voor hebben.
o Familie hoeft zich niet aan de verzorgers (kind) aan te passen.
o Altijd (elke keer) verzekerd van opvang, d.m.v. vaste dagdelen / dagen.
o Kind leeft in een 2de milieu, waardoor het met andere kinderen in aanmerking komt.

Nadelen:
o
Opvoeding van kinderen word gedeeltelijk overgenomen.
o Voor het kind kan het verwarring veroorzaken, hoe hij/zij zich moet gedragen.
o Verzorgers kunnen het gevoel hebben dat ze het kind in de steek laten door het naar de opvang te brengen.
o Kind heeft minder contact met de ouders.
o Kinderopvang kost geld.
o Het kind kan eerder een ziekte krijgen (doordat
het sneller overgebracht word)
Ik denk dat ik mijn kind wel naar een “kinderopvang” zou doen, zodat ik als ouder (of een van de ouders) parttime kan werken maar ook dat het kind een 2de milieu heeft.
Vind dat het wel in aanraking mag komen met andere kinderen, heeft voor het kind denk ik wel een positieve kant.
Het is wel zo dat kinderopvang geld kost, maar dit zou ik er wel voor over hebben daarnaast hoef je de familie niet steeds te vragen of die op kan passen als de ouder moet werken.
Het is wel zo dat het kind eerder een ziekte kan krijgen doordat het sneller overgebracht kan worden, maar zo leren ze wel een betere weerstand te krijgen (al hou ik het kind dan wel even thuis als het de waterpokken heeft etc.)
Zou familie wel vragen als het kind ziek is / zou zijn en als ik het werk / de dienst niet zou kunnen verzetten. Weet natuurlijk niet hoe dit over een jaar á één paar jaar zou zijn.
Hoe denken jullie erover, om je kind naar een kinderopvang (kinderdagverblijf) te brengen.

2 opmerkingen:

Elvira zei

Hoi Nicole.
Stel dat je geen geld hebt voor de kinderdagopvang waar je je kind wil plaatsen. En je wilt wel dat je kind een 2de millie nodig heeft. Wat doe je dan?

groejtes elvira

Elvira zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.