zondag 2 december 2007

24-uur opvang voor kinderen

Ik vind dat ouders hun kinderen niet 24 uur per dag op een kinderdagverblijf kunnen laten, dit belemmerd ten eerste de relatie van het kind met de ouders en andersom.
Bij de 24-uurs opvang snap ik wel dat als bijv. een alleenstaande moeder ’s nachts moet werken (doordat het in de zorg zou werken met wisselende tijden) en het kind dan zou achterlaten op de opvang voor een bepaald aantal uur. Uiteraard niet 24 uur! Dit vind ik in géén enkel geval acceptabel, als de verzorgers van het kind beide werken en beide ’s nachts moeten werken kan ik me dit wel voorstellen.

Zelf zou ik (als ik een kind had) mijn kind dan bij mijn ouders of schoonouders laten slapen als dit ’s nachts zou zijn! Het kind kent de omgeving dan al en kan er naar mijn mening dan ook beter slapen. Daarnaast zou ik het kind overdag wel naar de opvang brengen zodat het in contact komt met andere kinderen, zo leert het kind hoe het met andere kinderen om moet gaan en kan het mooi spelen.

Voor de 24 uurs opvang ’s nachts vind ik wel dat er bepaalde regels moeten zijn, o.a. dat de ouders kunnen aantonen dat ze écht beide moeten werken / nachtdiensten hebben en bijv. een regel over dat kinderen niet langer dan een bepaald aantal uur op kinderdagverblijf mogen blijven, zou zelf 9 á 10 uur daarvoor nemen.Hier heb ik wel een tijdje over nagedacht, ben er nog niet helemaal over uit. Maar ben wel benieuwd naar jullie mening!

2 opmerkingen:

Elvira zei

Hoi nicole.
Je weet mijn mening al he!
Kijk maar op mijn blogspot.
groetjes elvira

Nicole, zei

Hajz Elvira..

Heb even weer gekeken naar de stukjes.
Maar kwam er toch achter dat jouw deel wel ergens anders over ging namelijk over dat "Kinderopvang NIET gratis mag zijn". Mijn deel gaat over of “24 uur opvang voor kinderen””, hoe ik daarover denk.

Liefs Nicole